Blog Sederhana

Thursday, October 22, 2015

Cara bermain congkak dan aturan dalam bermain congkak

Cara bermain congkak dan aturan dalam bermain congkak


Permainan congkak adalah permainan  dengan cara umumnya perkiraan gampang. Mereka yang seringa bermain mencongak memiliki keunggulan mengumpul butiran yang terbanyak adalah sebagai yang memenangi permainan.

Dalam permainan congkak, ada dua bahan yaitu papan congkak sebagai media permainan ini serta buah butiran congkak. Papan congkak yang menyerupai sampan yang berlubang-lubang serta bisa dibuat dari berbagai macam type kayu dan juga terdapat  lima atau tujuh lubang dalam satu barisnya yang dikenali juga sebagai 'kampung' serta di kedua-dua hujungnya ada lubang ibu yang dikenali juga sebagai 'rumah'. Panjang papan congkak tujuh lubang umumnya seputar 80 cm serta lebarnya 18 cm.

dibutuhkan sebanyak du orang dalam permainan congkak ini serta posisi saling berhadapan dalam permainan ini sepertihalnya bermain catur yang di mainkan 2 orang. Untuk memulai cara bermain congkak ini, butiran biji yang akan diisikan dalam tiap-tiap kampung atau lubang lumbung ketujuh lubang di isi butiran biji dengan sama rata serta lumbung besar "ibu atau rumah" tidak berisi (kosong) .

Cara bermain congkak di permainan ini, pemain akan dilakukan secara serentak. keua pemain akan mengambil butiran biji congkak serta dimasukkan dengan cara satu persatu biji congkak ke tiap-tiap 'kampung' menuju ke rumah semasing mengikuti arah putaran jam, hingga salah seseorang berhenti di lubang yang kosong maka dinyatakan mati. 'Rumah' milik sendiri terdapat di lubang paling ujung samping kiri pemain. Pemain lawannya  lagi selalu jalan hingga dia berhenti di lubang yang kosong. setelah  itu tiap-tiap pemain akan berjalan secara bergilir hingga buah biji berhenti di lumbung yang kosong. Tiap-tiap pemain bakal melanjutkan permainan hingga kehabisan buah congkak, serta pemain bakal isi lubang dengan buah yang ada dalam lubang ibu. Pemain yang kurang buah bakal ditutup lubangnya, serta pemain yang menang dalam giliran pada awal mulanya bakal memulakan permainan. Ini bakal diulang hingga salah seseorang pemain kurang buah untuk isi satu lubang sekalipun serta dikira kalah, atau jika kedua-dua pemain telah jemu.
Perumpamaannya dalam cara bermain congkak setelah satu putaran, yaitu melepasi lubang ibu serta kembali pada lubang samping pemain, ia bisa mengambil buah di samping lubang bertentangan seumpamanya ia mati di samping sendiri. Ini dikenali juga sebagai " tembak ".

Ketentuan dalam cara bermain congkak :

  1. Cara bermain congkak kedua pemain saling berhadapan menghadap papan congkak , keduanya dilakukan secara serentak dalam cara bermain congkak saling  meraih buah di kampung semasing serta memasukkan buah satu per satu didalam lubang kampung dengan gerakan dari kanan ke kiri sampai ke rumah serta kampung lawan.

  2. Gerakan diteruskan sampai buah yang paling akhir pada tangan dimasukkan dalam kampung kosong di lokasi sendiri atau lawan serta pemain sebaiknya berhenti, seumpamanya buah itu jatuh atau mati di kampung sendiri. Pemain itu bisa menembak kampung lawan yang setentang dengan kampungnya iaitu mengaut kesemua buah (bila ada) didalam kampung itu, cuma selepas bikin satu pusingan.

  3. Pihak lawan mengambil giliran melanjutkan permainan sampai buahnya mati. Seumpamanya buah paling akhir jatuh didalam rumah sendiri, pemain bisa melanjutkan permainan dengan mengambil buah yang ada banyak di mana-mana kampung sendiri. Seumpamanya buah paling akhir jatuh di kampung kosong pihak lawan, jadi permainan itu mati di situ sahaja serta pihak lawan bisa memulakan permainan selanjutnya sampai mati.
    Seumpamanya tak ada sebarang buah di kampung pemain meskipun giliran ada dipihaknya, jadi giliran untuk menggerakkan buah bakal beralih pada pihak lawan.

  4. Sesudah tamat pusingan pertama, tiap-tiap pemain isi awal mulanya kampung dengan buah congkak apabila ada kampung yang kurang buah, ia dikira 'terbakar'. Kampung ini tak bisa di isi jika bermain pada pusingan yang ke-2, ketiga dan sebagainya sampai pihak lawan mengakui kalah.

  5. Diakhir permainan, buah congkak disangka dari rumah semasing. Pemenang yaitu yang mempunyai buah congkak paling banyak. Seumpamanya jumlah buah congkak sama banyak, jadi pemain dengan jumlah kampung terbakar paling banyak disangka kalah.

0 komentar:

 

Contact

Resources

Travel